Juhlat kotona – mitä kannattaa huomioida?
Tykkään yleensä järjestää kaikki mahdolliset pirskeet niihin tarkoitetuissa tiloissa, koska juhlien järjestäminen on niitä juttuja missä kannattaa mennä aina helpoimman kautta. Tällä periaatteella resurssit saa valjastettua tärkeämpiin asioihin kuten vieraiden viihdyttämiseen, eikä siihen riittääkö lusikat kaikille. Vauvan nimiäisten osilta päädyin kuitenkin siihen, että pidämme ne kotonamme. Halusin tilaisuudesta intiimin ja siksi koti tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta. On kuitenkin joitain asioita, mitä on hyvä miettiä kun suunnittelee nimiäisten tyyppisiä juhlia kotiin.
Ihan ekana on tärkeää ymmärtää, että et voi kutsua kaikkia ystäviäsi ja koko sukuasi paikalle. Paitsi jos asut jossain huikeassa kartanossa. Mutta jos kämppäsi on mallia normaali, niin mieti realistisesti paljon sinne mahtuu mukavasti väkeä. Yleinen bileiden järjestämisen 1,5 neliötä per nuppi ei välttämättä toimi tässä, joten kokosin alle listan asioita mitä kannattaa huomioida kun miettii maksimihenkilömäärää:
- Istumapaikat. Huomioi tätä laskiessa tuolien ja sohvien lisäksi kaikki mihin voi istua, eli myös sängyt ja lattiatyynyt. Alle 7-vuotiaat lapset ei tarvitse mun laskuissa omaa istumapaikkaa ja alle 70-vuotiaat voi seistä osan ajasta eli kaikki ei tarvii omaa tuolia. Mutta tietty mitä enemmän on mahdollisuuksia istumiseen, sen parempi.
- Takkien ja kenkien säilytystilat. Tämä on etenkin talvella tärkeää. Me laitettiin makuuhuoneseen ylimääräinen vaaterekki, mikä osoittautui loistoratkaisuksi. Kenkien osalta hahmottelin etukäteen, että ne mahtuvat eteisemme lattialle.
- Astiaston määrä (myös tarjoilu) ja keittiön laitekapasiteetti (kahvinkeitin yms). Jos olemassa olevat ei riitä, niin asiaan voi vaikuttaa monella tavalla. Me päädyttiin käyttämään lautasina kertiksiä ja lainattiin toinen kahvinkeitin sekä tarjoiluastioita (kiitos äiti). Näin ei tarvinnut vuokrata astioita ja keittiöön ei kertynyt viikon tiskivuorta. Juhlamaailmasta sai tosi kauniita kertakäyttöastioita. Huom. en kannata kertisten käyttöä, mutta niille on olemassa aikansa ja paikkansa…
Lisäksi kannattaa huomioida, että juhlien ollessa käynnissä, tarvitset lapsen syöttöön, nukuttamiseen ja vaippojen vaihtoon rauhoitetun tilan/ nurkan. Tai no, ainakin siitä on apua.
Kapasiteetti kannattaa huomioida myös tarjottavien osalta. Jos kutsuttavia on esim. 30, niin et voi välttämättä valmistaa kaikkea itse edellisenä päivänä, etenkään jos tarjottavat edellyttävät kylmäsäilytystä. Suosittelen muutenkin pyytämään apujoukkoja tarjottaviin tai hyödyntämään pitopalvelua (mun kokemuksen mukaan hyvä nyrkkisääntö on, että 40+ hlö juhliin kannattaa ottaa pitopalvelu). Meidän juhliin en valmistanut mitään itse vaan sovin muutaman ystäväni kanssa etukäteen, että tekevät kukin jonkin suolaisen tai makean tarjottavan. Siitä oli aivan mieletön apu ja helpotti myös tähän säilytyshaasteeseen, kun ystäväni toivat tarjottavat tullessaan. He hoitivat myös keittiön juhlien aikana, joten olin itse täysin vapaa vieraiden kanssa seurusteluun. Tämä oli ihanaa, kiitos vielä kerran avustanne murut!
Tässä vielä muutama muu tärkeä pointti:
- Aloita valmistelut ja suunnittelu etukäteen. Itse aloitin jo pari kk ennen lapsen syntymää. Ei siksi että duunia olisi älyttömästi, vaan jotta pääsen helpolla sitten kun kädet on täynnä vauvaa.
- Pyydä apua ja mahdollisuuksien mukaan osta palvelua. Pidä huoli että juhlien ajan olet vauvaa ja vieraita varten. Joku muu voi keittää kyllä lisää tsumppia kun vaan sovit siitä etukäteen.
- Varaudu siivoamaan sekä ennen että jälkeen juhlien (paitsi jos sulla on yhtä huikeita frendejä kun mulla ja ne siivoo jo juhlien aikana). Harkitsin myös siivoojan tilaamista kotiin ennen juhlia, mutta päädyin säästämään rahat johonkin muuhun ja heilutin itse rättiä.
- Tee pakastimen ja jääkaapin tyhjennys ennen juhlia. Vaikka kuinka yrität optimoida tarjottavien määrää, niitä jää aina yli ja johonkin ne pitää säilöä kemujen jälkeen.
- Etenkin talvella huomioitavaa: Ota patterit pois päältä ennen juhlia ja tuuleta kunnolla (tarvittaessa myös juhlien aikana). Sisäilma ja lämpötila muuttuu merkittävästi ihmismäärän kasvaessa.
Meidän juhlat sujuivat todella hyvin. Tunnelma oli tiivis, mutta sanoisin, että vieraiden määrä oli aika optimaalinen. Ainoa haaste oli sulakkeiden paukahtelu, kun kahvi laitettiin porisemaan kahdella keittimellä. Sekin kuitenkin ratkesi jotenkin ystävieni toimesta (en itseasiassa edelleenkään tiedä miten, eikä minun tarvitsekaan). Paras muisto juhlista oli tuo yhteisöllinen meininki joka niiden järjestämisessä oli vahvasti läsnä.